Doe je het voor mij of voor jezelf? (11/11)

Op vraag van een vriend schreef ik een stukje (nou ja, stukje : 5.598 woorden:-) voor zijn nieuw boekje dat in oktober uitkomt over “De kracht van mensen”. Ik plaats mijn pennevrucht in 11 opeenvolgende stukjes op mijn blog.

Het is mijn persoonlijke mening, maar ik zou wat graag je feedback of mening horen. Aan zij die hun email-adres achterlaten beloof ik om later een ex. van het boekje op te sturen !

 

 

Deel 2 : probeer goed te doen

…/…

 

Doe je het voor mij of voor jezelf?

Een prangend vraagstuk, vind je ook niet. Stel je jezelf wel eens die vraag? Net nadat je iets hebt gevraagd aan iemand. Wat zou die persoon overhouden aan jouw gesprekje van daarnet? Zou die persoon een gevoel van ‘iemand heeft mij geholpen?’ overhouden? Of eerder ‘de ander, dat ben jij dus, wenst geholpen te worden?’. Zelfs al breng je een negatieve boodschap, dan nog kan de boodschap als bedoeling hebben iemand vooruit te helpen. Moet een werknemer werken om voor het bedrijf te zorgen, voor de aandeelhouder te zorgen, om de manager uit de problemen te houden of om de directeur zijn doelstelling te helpen halen? Of moet een bedrijf alles in het werk stellen, een manager en directeur incluis, om iedere werknemer te helpen om zijn bijdrage te kunnen leveren. En ja hoor, dat mag over harde valuta, vlijmscherpe KPI’s en grote euro’s gaan! Het is de richting van de intentie die telt. Doe jij het voor mijn goed of moet ik het voor jouw goed doen?

Nog los van de rendementsdoelstelling : een bedrijf moet tevens om zijn mensen geven en er zorg voor dragen. Als het je het als baas of collega echt geen zier zou kunnen schelen of iemand gelukkig is of niet, tevreden is op het werk of niet, persoonlijk last heeft door genomen beslissingen of niet, gebukt gaat onder werkdruk of niet, of zelfs familiaal of persoonlijk onheil dan wel miserie doormaakt of niet, dan zou je wellicht niet verwonderd opkijken als je met zijn allen geen betrokkenheid weet te velzilveren in je bedrijf.

Uiteindelijk leidt dit alles tot een basisstelling. Een bedrijf bestaat uit de som van de mensen die er werken. Een bedrijfsresultaat hangt voor meer dan de helft af van een bedrijfscultuur en een bedrijfsklimaat. Je kan geen mensen motiveren, mensen doen dit zelf. Je kan wel de voorwaarden daartoe scheppen door tijd te besteden aan mensen, door authentiek te zijn en het goede voorbeeld te geven, door verbinding te creëren, door positivisme en talent een kans te geven en door voor anderen te zorgen. Bestaat er een handboek voor : neen! Bestaat er een cursus voor : neen! Is er één zaligmakend techniek? Eén alleszeggend denkmodel? Neen! Waar je je ook mag bevinden; thuis, op je werk of onder vrienden, vooraan of achteraan de rij, in het centrum of aan de rand van de belangstelling; de kracht van je eigen houding maakt wel het verschil. En nog geen klein beetje!

—fin—

 

Dit is mijn persoonlijke mening, maar ik zou wat graag je feedback of mening horen. Aan zij die hun email-adres achterlaten beloof ik om later een ex. van het boekje op te sturen !

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s