Blokrijden, en toch sneller ! (9/11)

Op vraag van een vriend schreef ik een stukje (nou ja, stukje : 5.598 woorden:-) voor zijn nieuw boekje dat in oktober uitkomt over “De kracht van mensen”. Ik plaats mijn pennevrucht in 11 opeenvolgende stukjes op mijn blog.

Het is mijn persoonlijke mening, maar ik zou wat graag je feedback of mening horen. Aan zij die hun email-adres achterlaten beloof ik om later een ex. van het boekje op te sturen !

 

Deel 2 : probeer goed te doen

…/…

 

Blokrijden : samen trager en toch sneller op de bestemming.

Blijkbaar is er één grote constante in alle voorbeelden van bedrijfssucces : de neuzen in dezelfde richting. Noem het visie, noem het missie, noem het strategie : het maakt mij niet uit. Als er maar harmonie en verbinding is.

Ik ben al vaak in de clinch gegaan met mensen rondom mij. Te vaak. Het is aan mij dus heel goed te merken dat ‘harmonie’ en ‘verbinding’ helemaal niet wil zeggen dat iedereen het met alles eens moet zijn. Als je als bedrijf een beetje wakker wil blijven zou ik eerder zeggen ‘wel integendeel’. Het helpt echter wel als je dezelfde taal spreekt. Het wil ook wel wat beter lukken als je de zelfde ambities deelt en als je vanbinnen warm en tevreden wordt van dezelfde verwezenlijkingen. Als je op dezelfde manier naar het uiteindelijke doel kijkt, dezelfde maatstaven en parameters gebruikt heb je ook wat meer kans op vooruitgang. Ikzelf zweer bij het gebruik van uniforme en transparante KPI’s : ze helpen om éénieders bijdrage aan het uiteindelijke doel zichtbaar te maken en het bijhorende succes te ijken. Wat de één als stappen vooruit beschouwt wordt door de ander herkend en erkend. Ik wil mijn succes herkennen : als we een kathedraal bouwen wil ik die kathedraal zien, en niet alleen de hoop stenen die ik help versjouwen. Het bedrijfsresultaat communiceren, in welke vorm vertaald dan ook, is belangrijker dan men vaak inschat.

Maar ook hier : benadruk het goede. Als je de KPI’s gebruikt als evaluatie of om te straffen waar het niet rap genoeg vooruit gaat ben je de poten van onder je eigen stoel aan het wegzagen.

Een andere valkuil is de betrachting om van iedere collega een ambassadeur te willen maken van een hogere bedrijfsdoelstelling. Het is echt niet nodig dat iedereen vaandelzwaaiend in de bres springt. Ze zijn er nodig, die ambassadeurs. Maar wat een bedrijf nog veel meer nodig heeft is die hele grote groep ‘goede mensen’, met een ‘goede attitude’ die dezelfde richting uitgaan … omdat ze zelf willen dat ze die richting uitgaan. Ikzelf blijf me erover verbazen : op de autostrade staan we allemaal in de file omdat iedereen elkaar in de wielen rijdt. Gaan we allemaal trager rijden aan een constante snelheid komen we plots sneller op onze bestemming aan. Waarschijnlijk werkt het ook zo met een vlucht spreeuwen, of een school tonijn : ‘allemaal dezelfde kant op’, ‘niet botsen’ en als je iets ziet gebeuren ‘reageer’.

…/…

Dit is mijn persoonlijke mening, maar ik zou wat graag je feedback of mening horen. Aan zij die hun email-adres achterlaten beloof ik om later een ex. van het boekje op te sturen !

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s