Manage trots, manage talent ! (8/11)

Op vraag van een vriend schreef ik een stukje (nou ja, stukje : 5.598 woorden:-) voor zijn nieuw boekje dat in oktober uitkomt over “De kracht van mensen”. Ik plaats mijn pennevrucht in 11 opeenvolgende stukjes op mijn blog.

Het is mijn persoonlijke mening, maar ik zou wat graag je feedback of mening horen. Aan zij die hun email-adres achterlaten beloof ik om later een ex. van het boekje op te sturen !

Deel 2 : probeer goed te doen

…/…

Manage trots, manage talent!

 

Complimenteren

Een volgende cluster ‘scheppende voorwaarden’ gaat over ‘positieve ingesteldheid’. Je bepaalt zelf voor een groot deel hoeveel positieve energie  je krijgt van je omgeving. Het hangt namelijk nogal samen met hoeveel je zelf geeft. En denk nu niet : ‘ik ben akkoord, maar de ander moet eerst!’. Complimenteer, zet mensen in de bloemetjes, laat het duidelijk merken wanneer je blij bent met iets. Een kennis van mij heeft als devies ‘vier ieder succes tot wanneer mensen zot worden van trots, iedere gelegenheid is goed’. Deel succes, maak het meetbaar, zichtbaar, deelbaar, communiceerbaar, … het kost nauwelijks iets en het brengt een veelvoud terug. Ik heb iemand in mijn omgeving die naar mij toe soms een beetje overdrijft en me zodanig bewierookt dat ik ervan bloos. Maar zelfs al weet ik dat wel, dan nog ga ik met een warmer gevoel verder dan dat hij zich afstandelijk zou hebben gedragen. Iedereen geniet van die warme douche van de bevestiging. De een wat meer dan de ander, sommigen zijn er aan verslaafd, maar we genieten er wel allemaal van. Mensen die constant de ander de put inpraten en alleen maar van zich laten horen om te vertellen wat er niet goed is moeten van hun post afgehaald worden of van de bus gezet worden : zij berokkenen onmetelijk veel sociale schade aan een organisatie.

 

Talent

Naast complimenteren, vieren en bevestigen bestaat er ook nog zoiets als talent. Het gras groeit echt niet door er aan te trekken, alleen door het te voeden en te verzorgen. Besproei talent met aandacht en steun het van onder uit door het te zien, het te belichten en het de ruimte te geven die het verdient. Een stelling die me geweldig inspireert is er een van Luk Dewulf : “Wat je goed kan en graag doet, wat je schijnbaar moeiteloos lukt en je energie geeft. En wat door anderen wordt opgemerkt : dat is talent”. Prachtige insteek van die Luk!

 

War for talent

Je hoort vandaag steeds meer over ‘the war for talent’. Alsof dat alle talent elders te zoeken valt. Dit doet wel erg veel denken aan het groene gras aan de andere kant, vind je nu ook niet? Een team dient samen te ontdekken wat het waard is, en dat is per definitie meer dan dat het team zelf denkt. Deze stelling gaat ook op voor het individu : bij ‘talent’ hoort uiteraard ook je eigen talent. Geloof in jezelf, meervoud van lef is leven, leef graag, werk graag en gun jezelf je eigen succes. De kracht van je eigen gedachten zijn een ongelooflijke sterke hefboom. Je eigen mindset geeft je de kracht om te beslissen wat je wil en wat je kan. Ik deel hier graag twee van mijn overtuigingen, twee die ik alle dagen toepas. Een eerste is ‘aspiratie’. Mik hoog, durf te dromen, leg je lat altijd hoger dan wat je eerst dacht. Het werkt echt. Kijk naar een boog, die schiet je toch ook nooit recht op zijn doel af? Je mikt altijd een beetje hoger want je weet dat er zoiets bestaat als wind en zwaartekracht die de pijl nog naar beneden zal halen voor ie in de roos gaat. Geloof me, omgekeerd gaat die pijl niet hoor! Een tweede is ‘visualisatie’. Stel je de dingen voor zoals je het wil, je hebt een grotere kans dat het ook gebeurt. Ik sport af en toe, en voor sommige technieken concentreer ik me in mijn gedachten, met beeld, hoe de beweging precies in zijn werk gaat. Het helpt. Ik speel muziek en concentreer me in mijn gedachten op de vingerzetting. Het helpt. Ik kijk in de spiegel en beeld me in hoe ik wil gezien worden. Het helpt. Als je nu denkt ‘flauw’, gewoon doen … je zal wel zien.

falen

Een werkwoord ‘falen’ worden door velen verwenst. ‘Falen’ hoort erbij. Het is het bewijs van je stappen vooruit. Falen is altijd een optie! Wie die optie afvinkt stopt met ondernemen, en stopt met groeien. Ik heb meer dan eens aan de lijve ondervonden dat als de pijn verdwijnt, er voldoende ervaring overblijft. Na het falen ben je slimmer, rijker en rijper. Alleen wel je gezond verstand blijven gebruiken. Een verkeerde beslissing is ‘menselijk’, volharden in een verkeerde beslissing is simpelweg ‘dom’.

…/…

 

Dit is mijn persoonlijke mening, maar ik zou wat graag je feedback of mening horen. Aan zij die hun email-adres achterlaten beloof ik om later een ex. van het boekje op te sturen !

Geef een reactie

