Iedereen heeft gelijk (5/11)

Op vraag van een vriend schreef ik een stukje (nou ja, stukje : 5.598 woorden:-) voor zijn nieuw boekje dat in oktober uitkomt over “De kracht van mensen”. Ik plaats mijn pennevrucht in 11 opeenvolgende stukjes op mijn blog.

Het is mijn persoonlijke mening, maar ik zou wat graag je feedback of mening horen. Aan zij die hun email-adres achterlaten beloof ik om later een ex. van het boekje op te sturen !

 

 

Deel  1 : Het vergeten agendapunt

…/…

 

Iedereen heeft gelijk

 

De filter waarvan sprake is eigenlijk je set aan overtuigingen. Een overtuiging zit diep, heel diep, onderaan in de massa van de ijsberg. Ik vind het absoluut zinloos, echt volledig zinloos, om een collega of vriend te trachten te overtuigen van ‘een tegendeel’ of van iets anders dan ‘zijn of haar overtuiging’. Het vreet gewoon teveel energie weg en is niet productief. Dat ‘overtuigen’ moet die vriend of collega zelf doen.

Het is een beetje zoals Johan Cruyff het stelt : ‘je gaat het pas zien als je het door hebt’. Je mag het je vriend of collega zelfs niet eens kwalijk nemen : hij of zij kan het tegendeel, waarvan sprake in mijn voorbeeld, niet eens zien. Daarvoor staat zijn of haar eigen overtuiging in de weg.

 

Ik heb leren respect opbrengen voor het gelijk van een ander. Iedereen heeft gelijk! Immers, iedereen vertrekt vanuit een bril waarmee hij of zij de realiteit ziet … en die is per definitie waar. Wat mensen beweegt is hun overtuiging. Dat helpt mij om de wereld rondom mij te verklaren en het goede in mensen te zien. Ikzelf geloof dat mensen altijd en overal willen streven naar ‘kwaliteit’. Kwaliteit in de zin van iets creëren, bijdragen aan iets moois, resultaat behalen, voldoen aan verwachtingen, waardering voor kunde, mensen tevreden maken, al of niet samen dingen opbouwen en realiseren, met voldoening terugblikken op wat goed is, er zin in hebben, iemand gelukkig maken, … Alleen kunnen ‘overtuigingen’ tot verschillende percepties van ‘kwaliteit’ leiden.

 

Laten we nu niet met zijn allen fatalistisch worden en zeggen dat er niets te veranderen valt aan overtuigingen. Toch wel! Een overtuiging kan veranderen, maar enkel door de persoon zelf. En het kost tijd, véél tijd. En dat is lastig om te aanvaarden. Alles moet immers zo rap gaan. We staan altijd en overal klaar met zeer rationele argumenten om de zaak vooruit te laten gaan. Tijd investeren in elkaars overtuigingen is not done.

 

Ik heb voor mezelf uitgemaakt : niet per sé willen overtuigen en dus aanvaarden dat controle een illusie is. En ‘tijd’. Ik zeg niet dat ik het als makkelijk ervaar om dit te doen, maar ik durf me het inzicht toe te meten.

Met deze bouwstenen wil ik een groep mensen in verbinding en in beweging brengen. De hamvraag is ‘hoe’. Ik heb mezelf overtuigd dat het immens belangrijk is, dat het veel tijd vraagt en dat het bijgevolg het leeuwenaandeel van mijn taak uitmaakt als bedrijfsleider.

Maar weeral de vraag ‘hoe?’.

Hoe meer ik er met collega’s en vrienden over praat, hoe meer ik begin in te zien dat het niet om 1, 2 of 3 grote strategische lijnen of projecten gaat. Ik besef steeds meer dat het om een massa van kleine dingen gaat.

…/…

 

Dit is mijn persoonlijke mening, maar ik zou wat graag je feedback of mening horen. Aan zij die hun email-adres achterlaten beloof ik om later een ex. van het boekje op te sturen !

Geef een reactie

