Commercieel belang van menselijk potentieel (2/11)

Op vraag van een vriend schreef ik een stukje (nou ja, stukje : 5.598 woorden:-) voor zijn nieuw boekje dat in oktober uitkomt over “De kracht van mensen”. Ik plaats mijn pennevrucht in 11 opeenvolgende stukjes op mijn blog.

Het is mijn persoonlijke mening, maar ik zou wat graag je feedback of mening horen. Aan zij die hun email-adres achterlaten beloof ik om later een ex. van het boekje op te sturen !

Deel  1 : Het vergeten agendapunt

…/…

Commercieel belang

Maar mijn eigen geloof reikt verder. Het is meer dan alleen de kosten en opbrengsten in centen dat telt. OK, ik geef toe, uiteindelijk wel. In de context van je bedrijfseconomische activiteit leidt (nagenoeg) alles tot omzet en resultaat. Maar beeld je nu eens in dat motivatie en engagement misschien wel net datgene is wat een beter product of service maakt, wat net wel de kiem tot innovatie voedt, wat net wel het verschil maakt in klantencontact. Als je van dat geloof vertrekt wordt niet alleen de huidige noemer van je resultatenrekening, de kosten, maar ook de teller, de toekomstige opbrengsten, zwaar beïnvloed door motivatie en engagement. Wat je bedrijf of merk uniek maakt ligt dan enkel en alleen verscholen in aanwezig engagement. De studies die ik hierover lees gaan tot waardeverschillen van 70% in bedrijfsmodellen die al dan niet de hefboom van de menselijke factor weten aan te spreken. Of je nu medewerker bent, in management actief bent, of aandeelhouder zijt : ik zou de waarde of toekomstkansen van een bedrijf niet meten aan de hoeveelheid stenen, oppervlakte grond of aanwezige stock. En al helemaal niet aan het marktaandeel, de omzet of de winst van de voorbije periode. De enige en echte waarde van het bedrijf is voor mij de groep bestaande menselijke relaties :

  • Hoeveel mensen werken er met hart en ziel? Niet hard werken,  maar werken in verbondenheid? Het vertelt iets over de aanwezige      veerkracht, flexibiliteit en de kans op continuïteit.
  • Welk talent is er aanwezig in het bedrijf? Niet ‘diploma’ of ‘compententiedatabase’ maar wel de door de groep aangewezen knappe koppen of de zichtbaarheid van ‘wat iemand echt goed kan’. Het toont je de hoeveelheid opportuniteit en de aanwezige bron van innovatie.
  • Hoeveel klanten kopen er met volle overtuiging? Niet ‘veel kopen’, maar kopen vanuit overtuiging? Het vertelt iets over loyaliteit, merkwaarde, long-life-value, ammbassadeurschap en word-of-mouth.

Het enige wat in dit rijtje ontbreekt is het woordje ‘bedrijfscultuur’. Want had dat woordje erbij gestaan, dan was ik volledig in lijn met mijn professioneel leidmotief : ‘Een bedrijf is de som van de mensen die er werken’. Niet meer, niet minder.

…/…

Dit is mijn persoonlijke mening, maar ik zou wat graag je feedback of mening horen. Aan zij die hun email-adres achterlaten beloof ik om later een ex. van het boekje op te sturen !

4 reacties op “Commercieel belang van menselijk potentieel (2/11)

    • Dimitri.
      Ik heb nog steeds dezelfde 3 favoriete boeken liggen op mijn bureau. Boeken die ik eerder als werkstuk dan literatuur bezie : waar ik veel in kribbel, pijltjes trek, met fluo markeer en post-it’s in kleef. G2G is inderdaad eentje van de 3!
      Groeten, Rudy

Geef een reactie

