Het vergeten agendapunt (1/11)

Op vraag van een vriend schreef ik een stukje (nou ja, stukje : 5.598 woorden:-) voor zijn nieuw boekje dat in oktober uitkomt over “De kracht van mensen”. Ik plaats mijn pennevrucht in 11 opeenvolgende stukjes op mijn blog.

Het is mijn persoonlijke mening, maar ik zou wat graag je feedback of mening horen. Aan zij die hun email-adres achterlaten beloof ik om later een ex. van het boekje op te sturen !

 

April 2011. Een Belgische ‘captain of retail’ neemt afscheid van zijn winkelbedrijf. Hij blikt, terecht, tevreden terug op zijn carrière aldaar van meer dan 28 jaar. Het afscheid is een leuke boel, eigenlijk is het meer een warm feestje dan een stijve formele viering. De man in kwestie wordt alom geprezen door meerdere sprekers voor zijn ‘mensgerichte aanpak’. Het feit dat quasi ieder personeelslid van de winkelketen aanwezig is, lijkt toch wel een teken aan de wand. Dat een groot deel van de aanwezige medewerkers reeds werkzaam was in zijn startjaar1984, in wat toen een nagenoeg failliet winkelbedrijf op sterven na dood was, spreekt voor mij boekdelen.

 

Het doet me nadenken. Het raakt me. Het laat me stil staan. Waarom slaagt die ene organisatie er wel in om alle menselijk potentieel aan te spreken, terwijl de andere organisatie die vreugde (of dat voordeel) moet missen? De afscheidnemende retailer heeft er een eenvoudige uitleg voor : ‘Als je zegt dat mensen belangrijk zijn, dan moet je daar ook iets voor doen!’.

 

 

Deel  1 : Het vergeten agendapunt

 

Ikzelf ben sinds 1989 ‘aan het werk’, zoals dat heet. De laatste 15 jaar in een leidinggevende functie, het grootste deel daarvan aan het hoofd van een winkelketen. Het frappeert me dagelijks : het vergeten agendapunt. Ik kom nauwelijks iemand tegen die niet ergens in zijn beleid, strategie of presentatie vermeldt dat ‘mensen het verschil maken’. Anderzijds zie ik nauwelijks vergaderagenda’s waarvan een groot deel van de aandacht naar ‘mensen’ gaat. Laat me toe een kleine nuance te maken : ik bedoel ‘mensen’ als groep van individuele persoonlijkheden, … ik bedoel niet mensen als ‘die onkostenlijn op de resultatenrekening’ (personeel) of mensen als ‘een van onze beschikbare middelen’ (human resources).

‘Mensen zijn belangrijk’ lijkt wel de meest holle frase in de economische en politieke speeches van de voorbije decennia.

 

 

Economisch belang

 

Ik kan het aantal studies niet bijhouden die een verband legt tussen motivatie, engagement en prestatie. Geëngageerde mensen zijn productiever, innovatiever en blijven langer in het bedrijf. Met andere woorden : geëngageerd zijn is goed voor het bedrijfsresultaat. Dikwijls kom ik het cijfer 30% tegen. Een zéér betrokken groep medewerkers heft het bedrijfsresultaat 30% boven de verwachtingen, een onverschillige en afstandelijke groep haalt het resultaat met 30% naar beneden. De wereldwijde CEO van Carglass zei hierover iets in de zin van : ‘zelfs al is dit voor de helft gelogen, dan nog is het méér dan de moeite om er achteraan te gaan’.

…/…

 

Dit is mijn persoonlijke mening, maar ik zou wat graag je feedback of mening horen. Aan zij die hun email-adres achterlaten beloof ik om later een ex. van het boekje op te sturen !

Geef een reactie

