Ah man! Kennis stelt toch niks voor!

Herkennen jullie dit? Ik lees flink door op Twitter en LinkedIn. Ik bewaar in Evernote en Instapaper. Ik hou van TedTalks. Ik lees graag magazines : het echte en het e-zine. Een boek zie ik ook wel zitten. En boven alles : een goed gesprek. Face-to-face of in een zaal. Ik raap de info bij elkaar aan een snelheid en in een veelvoud van wat ik kon vastkrijgen toen ik in 1989 aan mijn loopbaan begon. En dan opeens! Dan opeens lees je opnieuw die zelfde ‘titel’ … en dan denk je ‘tiens, dit komt me bekend voor’ …

Maar je weet het niet meer!

Toch wel. Je weet ‘dit komt me bekend voor’. ‘Ik heb dat ooit al eens gelezen’. Maar ik herinner me het slechts vaag. En wat ik er van had moeten onthouden is foetsie. Weg. Gone. Disparu. Doeme toch, al die moeite voor niets.

Dit is ook een goeie. Je zoekt in je persoonlijke digitale archief op een kernwoord. Je botst op hele leuke artikels die je nu onmiddelijk zou willen lezen. Reuze interessant is dit! Alleen : ze zitten in je archief. Dus je hebt ze ooit al eens gelezen! Maar je weet het niet meer. Laat staan dat je nog weet waarover ze gaan. Laat staan dat je nog weet dat je het artikel had. Laat staan dat je met opzet naar het artikel zou hebben gezocht toen je het nodig kon hebben gehad.

Er is gewoon veel teveel (lees : veel teveel) info. Hoe meer info we verwerken hoe meer het vervaagt. ‘Hoe meer ik studeer, hoe meer ik weet, hoe meer ik vergeet’ grapten we vroeger als kinderen. Alles wordt dun, wordt oppervlakkig. ‘Ja ik herinner me er vaag iets van’.

Jaren geleden was er het succesvolle programma Schalkse Ruiters op de TV. Zondagavond. Wat een avond. “Niets plannen op zondagavond mannen, Schalkse Ruiters weet je wel!”. Het spelconcept bestond erin dat het verhaal dat werd verteld ‘waar’ of ‘onwaar’ was. Toen had ik dat gevoel ook al! ‘Ja, ik heb daar ooit eens iets van gehoord’. Alleen : ik weet niet meer of het waar was of niet. Op internet overkomt het me vandaag steeds meer. ‘Ik heb daar ooit iets van gelezen of gezien’. Maar was het nu waar of niet? Was het onderbouwd of niet? Geloofwaardig of niet? Was het ‘voor echt’ of ‘bij wijze van spreken’? Was het ‘onderwerp’ of ‘in de marge’?

Kennis hebben stelt dus niets meer voor.

Kennis ligt voor het rapen. Ze plaveien er de straat mee. Maar ‘kennis’ is niet hetzelfde als ‘kunnen’. ‘Info vinden’ is niet gelijk aan iets ‘weten’.

Ik zie het als volgt. Er zijn drie dingen die het verschil maken.

  1. Kennis bestaat niet uit de info, maar uit de verbanden tussen die info. Weten wat je met die info moet doen, daar draait het om! Welke informatie in welke situatie, aangepast aan welke omstandigheden, als antwoord en reactie op welke realiteit? Dat is een paar andere mouwen dan Googlen.
  2. Kennis krijgt waarde door credibiliteit. Kennis wordt gezocht bij mensen die je vertrouwt. Als hij/zij het zegt zal het wel waar zijn zeker? In deze tijden van info-gestie komt het eigen netwerk steeds meer naar boven als baken van te vertrouwen kennis. En de obligate opendeur : wat mensen onder elkaar vertellen is vele keren geloofwaardiger dan wat bedrijven of instituten aan diezelfde mensen vertellen. Daar hoef je geen tekeningetje bij te maken.
  3. Mag ik het met een filosofisch sausje overgieten? Kennis wordt pas iets waard als ze gedeeld wordt. “All that’s not given is lost.” Alle uitingen van conversatie, online of offline, vormen samen een zenuwstelsel van (toekomstige) waardecreatie.’Kennis is macht’ kan naar de vuilbak. ‘Delen’ en ‘netwerken’ wordt het nieuwe speelveld.

Ik ga voor deze 3 : Verbanden – Vertrouwen – Delen. Da’s waar kennis het verschil maakt.

Vind je dit interessant? Dan is deze eerdere blogpost een leestip voor jou : Meester-Gezel-Leerling

Geef een reactie

