Over “onderstroom” en “5 why”

Laatst, bij het lezen van een blog werd ik ‘gepakt’ door volgende mooie manier van verwoorden : “het begrijpen van de onderstroom” (de boodschap staat verder los van deze blog hoor). Of hoe niets is wat het lijkt!

AVEVE is retail, retail is detail. Als je zelf iets met winkels te maken hebt herken je volgend fenomeen zeker : nonkel Albert of grote zus Annie of buur Marc of baas Yves of collega Lien heeft bij het laatste bezoek aan jouw winkel iets gezien wat niet volgens het boekje was. Een van de leuke dingen als personeelslid van een winkelbedrijf is : “je bent heel zichtbaar, alles wat je doet staat letterlijk in de vitrine voor Jan en alleman”. Een van de minder leuke dingen als personeelslid van een winkelbedrijf is : “je bent heel zichtbaar, alles wat je doet staat letterlijk in de vitrine voor Jan en alleman”. Vraag het maar eens aan de winkelmedewerkers van de vestiging met het meest (ex-)executives of (ex-)managers als klant :-).

Maar alle gekheid op een stokje : meer dan eens praat je met medewerkers over ogenschijnlijk eenvoudige zaken die toch moeilijk gerealiseerd geraken. Raar maar waar. Het is zeker niet omdat mensen niet zouden willen of niet op verbetering uit zijn. Maar toch komen de medewerkers er op één of andere manier niet toe.

En wat echt helemaal gek is : het probleem is meestal helemaal geen rocket-science! Waarom blijven we het dan toch maar zo moeilijk hebben met al die, op het eerste zicht, evident op te lossen zaken? En die beste stuurlui aan wal, die eventjes met de vinger knippend het ‘zo-moeilijk-kan-dat-toch-niet-zijn-zuchtje’ laten …, die helpen je doorgaans ook niet veel verder.

Nu leerde iemand me ooit een truukje : 5 why.  Het schijnt een Toyota-historiek te hebben.

Stel voor ieder probleem minstens 5 maal achtereen de vraag ‘hoe’ of ‘waarom’. Pas dan bereik je de onderstroom : wat echt een rol speelt, wat de echte drijfveer is, wat mensen echt drijft, wat er echt onder water speelt, wat echt het probleem is. Kortom : wat echt de oplossing is!

De oplossing ligt zelden zomaar voor de voeten en voor het grijpen. Denk even na : dat zou immers een belediging zijn voor al diegenen die reeds alle voorbije dagen zo blind waren en het zonder jouw intellect hebben moeten stellen en dus zelf de oplossing niet zagen. Als het nu eens zo eenvoudig was …

Nu moet je van mij niet alles overgecompliceerd maken … maar enig inzicht door wat diepere vraagstelling helpt misschien wel.

Nee hoor, het goede nieuws is : 5 keer doorboren en daar ligt de oplossing. Go for it.

Laat je niet verrassen door het ogenschijnlijke evidente van volgende twee kleine voorbeeldjes. Neem voor jezelf maar eens de proef op de som bij jouw volgende probleempjes op jouw weg.

Waarom is het product niet voorradig? Kan toch niet zo moeilijk zijn? Doet iemand hier zijn werk niet goed?

Het was niet mee met de camion. Waarom?

Het was niet door ons besteld. Waarom?

Er was een ander, vervangend, product besteld. Maar dat blijkt niet meer op voorraad te zijn in het centrale depot. Waarom dan niet het andere besteld?

Omdat de rayonverantwoordelijke de beide producten wel kent maar slechts één van beide op voorraad in de winkel houdt. Waarom dan toch niet het andere besteld omwille van de einde-voorraad op het centrale depot?

Omdat bij het bestelscannen in de winkel de voorraad van de centrale stock niet zichtbaar is en omdat de rayonverantwoordelijke dit zelf als ‘parate kennis in het hoofd’ heeft om te checken. Vervangers hebben deze parate kennis niet en checken dit dus niet. Aha!

Waarom werken jullie niet beter samen voor dit project? Kan toch niet zo moeilijk zijn?

Ik wist niet dat iemand vindt dat wij niet goed samen zouden werken. Waarom?

Op de laatste meeting heb ik daar geen feedback over gehad. Waarom?

Het stond niet op de agenda en ik dacht dat wat ik deed het juiste was. Waarom?

Omdat wij een aantal voorwaarden tot succes hadden afgesproken vanuit onze visie op het probleem. En die voorwaarden lijken voor mij meer dan netjes vervuld. En waarom voor de andere niet?

Die zit misschien met andere voorwaarden tot succes? Immers die heeft een andere rol en heeft andere doelstellingen te vervullen aangaande dit probleem? Aha!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s