“Ken meer boeken, lees er geen!”

Veel te vroeg in de ochtend, snelwegrestaurant, croissant en hardgekookt eitje … alsook een grote tas koffie. En ‘Marc’ aan de andere kant van tafel. ‘Ik heb een boek voor jou’ zegt Marc. ‘Speciaal voor jou’. Geweldig vind ik dat … ‘Over appreciative inquiry’.

‘Het schijnt een heel goed boek te zijn’ vervolgt Marc zijn, wat later zou blijken, aanbod. Croissant en eitje zijn ondertussen verdwenen.  ‘Je mag het boek hebben’. Leuk. ‘Op één voorwaarde : als je het gelezen hebt drinken we samen een tas koffie’. OK Marc, done deal. ‘Ik zal je een geheim verklappen’ zegt Marc. ‘Zelf lees ik geen boeken, ik koop er alleen maar’. ‘En ik geef ze allemaal weg, om nadien veel koffie te drinken’. Een wel zeer grote grijns verschijnt op het gezicht aan de andere kant van tafel.

Maar het is verdomd wel waar! Wie kan alle voor hem beschikbare info op de dag van vandaag verwerken? Boeken, whitepapers, verslagen, weblinks, executive summary’s, rapporten, twitterfeed, nieuwsbrieven, slideshare, tijdschriften, vakbladen, e-zines … Ik niet. “Information overload”.

Maar Marc geeft me een hint. Als interessante info naar jou toe komt, dan is netwerken meer dan recepties en small-corporate-talk alleen. “Rudy, dit is iets voor jou”. “Had je deze al Rudy?”. “Ik denk dat jij dit leuk gaat vinden Rudy”. “Moet jij zeker zien, Rudy”. Netwerken rendeert, zeker weten. Laat je net werken voor jou, en omgekeerd …

Ik schreef eerder een blogpost over de waarde van een managementboek volgens mij : niet de inhoud telt, wel de trigger!

Geef een reactie

