Help, social media doet de wereld vergaan!

Heb je deze zien passeren de voorbije weken? Het trendrapport “De zwarte kant van social media”. Wauw, dat is zware kost, of zwarte kost zo je wil. Voor de liefhebbers : lees het even door maar vrolijk wordt je er niet van. Hou dus je beste boek, leukste liedje, mooiste herinnering of vriendelijkste buur bij de hand … je zal het achteraf hard nodig hebben.

Laatst zat ik in de sofa met de  TV afgestemd op ‘De Laatste Show’. Een dokter-therapeut-psycholoog-psychiater was speciaal aangevoerd om voor de camera de kijkers te waarschuwen hoe slecht gsm – smartphone – sms – facebook – twitter – mail – … wel niet is voor onze maatschappij. Grappige man, entertainer met een leuk dialect en dito tongval, … maar met een wel wat gedateerde mening. Ik heb de versheidsdatum niet gecontroleerd want ik dacht even bij een aflevering van Hopla aanbeland te zijn, Nijntje had ook gekund.

Niet te geloven dat we niet doorhebben dat er zoiets bestaat als een ‘onderstroom’. Er is sinds mensenheugenis een dieper verlangen in iedere mens, wat steeds verandert en bijgevolg onze maatschappij drijft. Of je dat nu leuk vindt of niet … dat is er gewoon. Ik kan best tegen hamsters zijn of tegen sneeuw … maar beide bestaan. Wat interessant is : hoe ga je ermee om? Hamsters in een hokje en een dikke jas als ’t sneeuwt, als vrijblijvend voorbeeld. En tuurlijk zijn er nadelen : hamsters bijten in je vinger. Sneeuw is glad.

Wie nu nog niet zag dat de homo sapiens digitalis anno 2012 zijn mening wil delen, zijn stem wil laten horen,  virtueel dan wel ‘in real life’, die heeft wel een heel lange vakantie op Pluto doorgebracht. Het is er. Dit is de ‘onderstroom’. Nu de vraag van 1 miljoen : wat ga je er mee doen?

Mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa. Ik geef toe dat mijn social mediagebruik een vleugje me-marketing bevat, net zoals al mijn telefoontjes, sinds ik weet hoe ik een telefoon kan bedienen … nu toch al 40 jaar geleden. En ja, als ik voor iedere nieuwe mail mijn werk en concentratie onderbreek ben ik de wet van Carlson in levende lijve … net zoals diegene die van elke zucht op kantoor op de hoogte is. En dat facebook en/of twitter in een zelfde kringetje ons-kent-ons cirkelt zal ook wel waar zijn. Ik kom immers ook meer te weten van mijn eigen familie en vrienden dan van de uwe. Gelukkig, toch? :-)

PS : de auteurs  van het trendrapport beloven naast een trendrapport over de negatieve zijde er ook een over de positieve zijde te publiceren.

PS2 : na de bewuste uitzending op De Laatste Show circuleerde dit fris en relativerend berichtje op www :  “Men kan dat misbruiken, Facebook. Jaja : een keukenmes ook #dls”

Geef een reactie

