Over ‘wat goed gaat’ praten : moeilijker dan je denkt …

Ik sta er soms van te kijken, maar anderzijds is het wel normaal. Niet? Als je aan mensen vraagt ‘wat kan je goed?’, ‘wat is iets waar jij de beste in bent?’, ‘waar denk jij dat anderen bij jou naar opkijken?’ … dan slaat de schroom en de bescheidenheid toe. “Ah … dat moet je niet overdrijven”. Of : “maar dit en dat en ginds loopt niet zo goed of kan ik zelf ook niet zo goed”.

Nu blijkt er een methodiek te bestaan die ons kan helpen om te leren uit onze successen. Op de Saxion Hogeschool hebben ze het er in een lectoraat over : ‘Appreciative Inquiry‘ of ‘waarderend onderzoeken’ heet het.

“Onderzoek net die dingen die aanleiding gaven tot jouw succes … en je bouwt een mooie gereedschapskist vol nieuwe bouwstenen en hulpmiddelen.”

Eens je uit inspirerende verhalen datgene puurt dat echt tot succes leidde, dan ben je op weg naar méér succes : zowel voor jou als persoon als voor jouw organisatie of team. Vanuit ‘wat ging allemaal fout’ denken doodt alle energie, sluit het brein af en brengt ons in een afgeremde modus. Successen delen (klinkt nogal melig denk ik nu :-) brengt ons in een zeer productieve en ambitieuze modus. De methodiek werkt met puzzelstukken in de zin van : doel  bepalen – succesfactoren – wall of wonder – provoceren – gereedschap – actie – terugkoppeling.

Ik ben nu zelf ook wel een beetje sceptisch : “samen lekker dromen en verhalen vertellen” voor de fun van het vertellen alleen leidt ook niet echt tot veel nieuwe actie. Dus ik zal zelf nog eens moeten uitzoeken hoe het geheel tot werkelijke daden en praktische besluiten leidt. Maar mijn nieuwsgierigheid is in ieder geval geprikkeld. Ik hou jullie op de hoogte ….

o.b.v. gesprek met Marc Gellevij

Geef een reactie

