De kracht van de wortel

Ik betrap er me zelf steeds op : we zijn met zijn allen gewend om de hoeveelheid van “iets” te beschouwen als een graadmeter voor succes. Het grootste deel van de omzet, van de markt, van de meningen, van de mensen, …
De hegemonie van de Gauss-curve, de Pareto-regel, het kwadrant met rechtsboven als leukste plek, … We herkennen met z’n allen dit gedoe wellicht. Is dit nu zo slim?

Soms is het anders

ANY CHARACTER HERE
  • In de economie is er soms meer te verdienen in een niche, waar niet iedereen op dezelfde klant jaagt. The long tail, Zwarte zwanen en Blue Ocean zijn drie mooie voorbeelden van “je eigen ding doen, zonder op de grote meerderheid te richten”.
ANY CHARACTER HERE
  • In mijn beginjaren was ik commercieel verantwoordelijke en bezocht ik samen met de zelfstandige ondernemer binnen ons bedrijf onze klanten-landbouwers. Het ging helemaal niet over de kwantiteit, zijnde ‘het aantal bezoeken aan klanten’. Wat echt werkte was de ‘vertaling’ van technische materie in verstaanbare taal tijdens slechts enkele bezoeken. Want die zelfstandige ondernemer kon dit nadien ‘vermenigvuldigen’ ook als ik niet in de buurt was.
ANY CHARACTER HERE
  • In social media maakt het helemaal niet uit of je de meeste klanten-volgers hebt. Het gaat enkel en alleen over hoe zij Word Of Mouth creëren.
ANY CHARACTER HERE

Is het dan wel de moeite?

De kracht van de wortel … is mijn antwoord op de vraag ‘is het wel de moeite?’

Laatst gaven we een opleiding over ‘hoe in team omgaan met talenten’. Een handjevol mensen hebben een hele dag oefeningetjes gedaan rond het ‘zien van talent’. ‘Waar wordt je warm van?’, ‘Vertel eens iets?’, ‘Wat doe je graag?’, ‘Hoe zie jij het in de ogen van anderen?’,’Merk je het aan iemands stem, hoe straalt het van iemand af?’. Om even het besluit mee te geven : “laat iemand verhalen vertellen : waar het hart van vol is loopt de mond van over”.

Eind van de dag : alle evaluaties scoren 5 à 6 op een score van 6. En dan komt de onvermijdelijke vraag : is dit wel de moeite? Enkele mensen … en niet iedereen staat hier voor open! Waarom waren er niet meer geïnteresseerden? Brengt dit nu wel iets op? Zijn dit niet teveel inspanningen voor te weinig return?

And the answer is : wrong question!

Kijk, zo zie ik het. Je zaait! Je prikkelt! Je maakt iets los! Je besmet!
Als je ziet hoe de deelnemers plannen hebben gesmeed, hoe ze daar verder zullen over vertellen, hoe er op een andere plaats op een ander moment zal worden gerefereerd naar ‘toen we het over talenten’ hadden : dan besef je dat je goed zit.

De kracht van de wortel is als volgt. Probeer bij 1 op 10 mensen het vuur aan te steken. Als daar de vlam brandt, echt goed brandt, … dan kan de directe omgeving zich daar aan ‘verwarmen’. Het vuur verspreidt zichzelf. 10 op 100 is meer dan voldoende om het vliegwiel op gang te brengen. De rest is ‘geduld’ en ‘vertrouwen’.

Wat ik zelf ondertussen heb geleerd : probeer niet te forceren. Dat wordt op den duur doordrammen en het lijntje breekt. Geloof me : de juiste weg is ‘langzaam maar zeker’.

ANY CHARACTER HERE
ANY CHARACTER HERE

Ken je het verhaal van hoe het schaakbord werd uitgevonden? De uitvinder, die door het schaakspel terug de uit elkaar gegroeide gemeenschap bij elkaar bracht, werd door de koning beloond. “Kies om het even welke beloning je wil” “Je kan jezelf overladen met alle rijkdom als beloning” Maar de uitvinder koos geen goud doch een graankorrel als beloning. Voor ieder vakje op het schaakbord te verdubbelen. Beginnende bij 1 graankorrel, vervolgens 2 – 4 – 8 – 16 – 32 – …
De koning, geërgerd en beledigd, schatte het boeltje fout in. Hij had nog niet door dat hij geruïneerd werd, geen graan ter wereld kon worden verzameld om aan de belofte van de beloning te voldoen.

ANY CHARACTER HERE
ANY CHARACTER HERE

Behoorlijk krachtig hoor, die wortel :-)

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s