Gaat werken over marketing, … of marketing over werk?

Begin december gaat traditioneel het tweedaagse internationale marketingcongres van de Stichting Marketing door te Gent. Leuke boel … je kan nog even je licht opsteken via #smc2011be op Twitter.  Maar er viel mij dit jaar iets ongewoons op : op de affiche stonden nogal wat sprekers die niets met marketing te maken hadden! Jef Colruyt – Frank Van Massenhove – Jef Staes. Om eerlijk te zijn : ik heb er de andere edities niet op nagekeken …

 

Setting the scene

ANY CHARACTER HERE

Even kort wat ik ervan heb onthouden :

ANY CHARACTER HERE
  1. Jef Colruyt kwam voornamelijk met zijn authentieke boodschap naar boven. “Bij Colruyt ondernemen we vanuit waarden“. Vrij vertaald : voetjes op de grond, respect voor werknemers, een bijdrage aan een betere wereld, wees jezelf en wees eerlijk.
  2. In een recht-voor-de-raap-stijl kwam Frank Van Massenhoven, baas van de FOD Sociale Zekerheid, aanzetten met een aanstekelijk verhaal over hoe de werknemers van zijn overheidsdepartement meer ‘ruimte’ kregen. Thuiswerken wordt aangemoedigd, social media alom, gedeelde verantwoordelijkheid, evalueren op output en resultaat.
  3. Het is een man met gevoel voor entertainment, die Jef Staes. Of hij het bewust doet weet ik niet, … maar het effect is er in ieder geval. “Ik was een schaap” is zijn quote van de eeuw. ‘De bestaande maatschappij duwt mensen in passieve en slaafse structuren, zonder passie en zonder ambitie.’ Onderwijs zou minder op diploma’s moeten werken en meer op talent, hiërarchie in een bedrijf remt, pensionering is achterhaald ‘alsof je opeens, op een dag, geen relevant talent meer te bieden zou hebben’.
ANY CHARACTER HERE

Wat wil ik nu zeggen?

ANY CHARACTER HERE

Of de sprekers gelijk hebben laat ik in het midden. Ik heb het niet zo op het concept ‘gelijk hebben’ ;-)

Maar op een marketingcongres hoorde ik meer praten over hoe mensen met mensen omgaan dan over hoe merken met mensen omgaan. Het toont minstens aan dat onze wereld heel veel verborgen houdt van en voor mensen : we hebben blijkbaar met zijn allen nog zoveel te leren.

De boodschap is eigenlijk bij alle 3 de sprekers poepsimpel : ‘neem de mensen zoals ze zijn’. Luister naar mensen, geef ze verantwoordelijkheid, duw ze niet in hokjes, laat iedereen zichzelf zijn, laat talent zijn gang gaan, moedig aan, steun, help, bied kansen.

Nogal wat mensen in mijn omgeving zijn rotsvast overtuigd, evenals ikzelf, dat veel mensen die ‘komen-en-gaan werken’ nauwelijks hun capaciteiten en energie gebruiken. 20% zegt de één, 30 à 50% zegt de ander. Fin soit, maakt niet zoveel uit. Wat telt : mensen hebben zoveel meer te bieden, kunnen zoveel meer aan, willen aan zoveel meer bijdragen, kunnen zoveel meer goede dingen realiseren. Structuren en organisaties, die ogenschijnlijk het beste voor hebben met diezelfde mensen, leggen de ene dam na de andere op en trekken de ene rem na de andere aan.

Gek hè …? Ik denk niet aan één of andere complot-theorie hoor … het is gewoon zo gegroeid, en steeds verder gegroeid, tot zoals het nu is.

ANY CHARACTER HERE

Wat ik echt wou zeggen.

ANY CHARACTER HERE

Je kan bij het hoe en waarom van organisaties zoveel uitleg verzinnen als je wil : ‘if it walks like a duck and talks like a duck, … then it’s a duck’.

Laatst gaf iemand een lezing over verandermanagement. Zo zei hij : ‘In 20% van de gevallen wordt een taai en moeilijk probleem totaal onterecht als zéér gemakkelijk van de hand gedaan en in de 80% andere gevallen maken we van de meest eenvoudige vraagstukjes joekels van problemen’.

Kijk : dit lijkt me er zo eentje van de laatste categorie te zijn. Hoe moeilijk kan het nu zijn om gewoon iedereen rondom jou te respecteren en met iemand om te gaan zoals jij zou willen dat zij met jou omgaan? Hoe moeilijk kan het zijn om te kijken naar wat iemand goed kan, en daarbij te helpen, eerder dan koud te oordelen over wat niet lukt? Ik denk echt niet dat je dat ver moet zoeken!

Er zijn 3 sprekers op 1 “marketing”-congres voor nodig : zal moeilijker zijn dan ik denk zeker? Of toch niet?

Geef een reactie

