De reispas naar meer werkplezier!

“Een persoonlijke visie op werkplezier”. In een reeks van 4 blogposts wil ik graag mijn mening hierover delen!

Een tijdje geleden had ik een meningsverschil met een medewerker over haar houding op de werkvloer. ‘Ik doe mijn werk goed, niemand heeft daarover te klagen’. ‘Ik ben wie ik ben, ze nemen me maar zoals ik ben’. ‘Als ik mijn werk goed doe, dan is dat de baas zijn zaak. Wie ik ben is mijn zaak.’ Allemaal waar, iedereen heeft gelijk, als je vertrekt vanuit de overtuiging van wie het zegt. Het laatste wat ik wil doen is iemand bekeren tot een andere overtuiging.

_________

4. Ik weet – Ik kan – Ik ben – Ik wil

_________

Doch : als we bij AVEVE Retail succesvol willen zijn moeten we op elkaar kunnen rekenen! En als een bedrijfscultuur de som is van de mensen die er werken, dan is ‘wie je bent’ wel heel belangrijk. Immers : dat bepaalt hoe straks de bedrijfscultuur evolueert en groeit. Besluit : ‘Als ik mijn werk goed doe, dan is dat de zaak van het team èn van mij zelf.’ ‘Wie ik ben is ook de zaak van het team èn van mij zelf.’ Ofwel proberen we onze overtuigingen op elkaar af te stemmen, ofwel stellen we vast dat onze overtuigingen niet af te stemmen zijn.

Zoals ik denk dat het kan werken : resultaat komt van motivatie, motivatie komt van de persoon zelf, de persoon zelf handelt vanuit overtuiging, overtuigingen sturen gedrag, gedrag bepaalt het resultaat, .. en ga zo maar even door …

Nu nog een beetje werkplezier ook, als het even kan.

_________

Werkplezier als werkterrein

_________

Binnen AVEVE maken we van werkplezier een werkterrein. Werkplezier als synoniem voor jobsatisfactie, voldoening, graag werken. We hebben het even niet over de pint achter het werk, die goeie groepsfeer over de middagpauze bij de boterhammen of samen naar de bowling. Alles heeft zijn waarde … maar toch eventjes die scheiding maken tussen ‘fun op de werkplek’ en de ‘voldoening door het werk zelf’.

Bouwen aan werkplezier valt bij AVEVE Retail uiteen in 4 grote blokken (zie de 4 iconen onderaan, met dank aan Peggy).

  1. Ik weet : opleidingen, bijleren, snel kennis verwerven, kennis delen met elkaar, kunnen vertrouwen op kennissystemen binnen het bedrijf, hulpmiddelen aanreiken om kennis te verspreiden en te borgen, …
  2. Ik kan : vaardigheden trainen, een voorbeeld krijgen en kunnen volgen, duidelijke handleidingen en procedure’s, best practices delen, gemakkelijke werkmiddelen, …
  3. Ik ben  : aandacht geven aan het onderwerp ‘gedrag’ bij iedereen, speciale programma’s en sessies om mensen te helpen zichzelf te begrijpen, gedrag ontleden, de kracht van je houding leren zien, afspraken maken over gewenst en ongewenst gedrag, een wegwijzer voor elkaar opstellen, nieuwe medewerkers de weg wijzen, waarden cultiveren, bedrijfscultuur bewaken en uitdragen
  4. Ik wil : verbondenheid creëren, het grotere doel van AVEVE Tuin, Dier en Bakplezier toelichten, verantwoordelijkheid linken aan het bedrijfsresultaat, de bijdrage aan de centrale bedrijfsdoelstelling voor iedereen zichtbaar maken, iedere beslissing staven met de strategie, de missie en de visie, KPI’s die eigendom zijn van de werknemer, …

Die 4 benaderingen willen we een evenwaardige plaats geven. Wij noemen dit ‘werkplezier’ en hebben er een heus ‘individueel reispas per persoon’ voor over.

Hoe we met het ‘reispas’ aan de slag gaan : daar vertel ik later nog wel eens iets over!

1. Over mission control en mission command

2. Je kan geen mensen motiveren, mensen motiveren zichzelf

3. Iedereen heeft gelijk

Geef een reactie

