Je kan geen mensen motiveren, mensen motiveren zichzelf

“Een persoonlijke visie op werkplezier”. In een reeks van 4 blogposts wil ik graag mijn mening hierover delen!

Een hele intrigerende les voor mij was de uitspraak van Ludo Daems : “het is naïef te denken dat je met een actie of methode mensen zou kunnen motiveren”. Alsof één iemand dat zou kunnen, en iemand anders dan weer niet : enkel een kunst of een gave. Misschien in beperkte mate, … maar ik heb mijn twijfels. Mocht het zo zijn dan was dit booming business : iedereen zou dit product wel willen, of deze methode wel kopen of deze man/vrouw overladen met rijkdom. Niets zou voor meer ROI of winst kunnen instaan. Jammer maar helaas : ikke nog niet gezien, … je kan geen mensen motiveren ?

_________

2. Je kan geen mensen motiveren,

mensen motiveren zichzelf!

_________

Wat kan dan wel? Je kan de omstandigheden scheppen waarin mensen zichzelf kunnen motiveren. Grosso modo, en per definitie onvolledig, zie ik 3 werkterreinen :

  1. Een inspirerende organisatie : een duidelijke visie, klare structuren en verantwoordelijkheden, leiders met het goede voorbeeld, geen politieke spelletjes, een bedrijfscultuur van integriteit
  2. Talenten toelaten : opleidingen, training, bijleren, beter worden, groeien, mogen verantwoordelijkheid nemen, een fout durven maken en er mogen (moeten?) uit leren, …
  3. Een boeiend project : niets zo motiverend als een bijdrage mogen leveren aan het bouwen van iets groots en moois. En met groots bedoel ik niet de omvang, maar de waarde! Leaving a legacy. Deel uitmaken van een team, een winnend team. Delen in succes. Omkijken en fier zijn.

_________

Wie wordt er beter van?

_________

Zelf heb ik een nogal sterke leiddraad die zegt : ‘pas als iemand onmiskenbaar het gevoel heeft dat hij of zij er beter van wordt ontstaat motivatie’. En ‘geld’ komt volgens mij in deze zin niet voor.

Aan iedere leidinggevende bij AVEVE zou ik volgende raad geven : vraag je steeds af bij ieder gesprek wat er bij de ander nadien blijft hangen : ‘is dit gesprek er omdat ik er beter zou van worden?’ of ‘is dit gesprek er omdat mijn leidinggevende er beter zou van worden?’. Het is zo ingeburgerd dat je het niet meer ziet. “Vul dat schap aan!” Waarom? Wat denk jij dan als winkelmedewerker? “Omdat ik dan een beter resultaat bekomt en meer voldoening put uit mijn verkoop van mijn winkelafdeling?. “Is er iemand bekommerd om mij?”. Of is het “Omdat jij als leidinggevende je ‘doelstellingen’ moet halen en een leeg schap voor jou ‘een probleem’ is?” Of “Omdat jij anders slechte punten krijgt?” Het voorbeeld is zonder enige bijbedoeling, … en misschien te zwart/wit. Maar als je goed kijkt zit de kans tot motivatie er minstens 100 keer per dag in, … als je het ziet.

“Je gaat het pas zien als je het door hebt” zei Johan Cruijff.

_________

De 3 motivatoren van mr. Pink

_________

Daniel Pink heeft volgende leuke video waarin hij de 3 motivatoren beschrijft als autonomie (zelf verantwoordelijk zijn), mastery (beter worden in wat je doet) en purpose (een doel nastreven en dienen). ‘Loon’ is een demotivator : “meer loon” voegt nooit motivatie toe. “Loon” neemt alleen motivatie weg als het niet in orde is of als het onvoldoende is!

_________

Misschien vind je dit allemaal melig klinken

_________

Zo iets abstracts  in de zin van ‘wat is het fijn samen te zijn’.

Is dit niet te naïef?

Mijn persoonlijk antwoord daarop volgt : ‘Iedereen heeft gelijk’!

_________

Met dank aan Edwin de Bree voor video en afbeelding

 

1. Over mission control en mission command

3. Iedereen heeft gelijk

4. De reispas voor meer werkplezier

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s