Waarom #werkplezier? De waarheid is dat resultaten tellen!

Werkplezier is een beetje een gevaarlijk woord. Het woord wordt zoals ‘kwaliteit’, of ‘motivatie’ soms te banaal of te hol gebruikt. Want iedereen knikt enthousiast en zegt het ‘te willen’ of ‘te hebben’ Maar niet iedereen wil of kan er consequent naar ‘handelen’. ‘Handelen’ is een werkwoord : creëren voor anderen of creëren voor jezelf. 

 

Te lang voor één blog

 

Ik probeer in meerdere stapjes uit te leggen waarom werkplezier zo hoog op mijn agenda komt te staan …

  • Is het voor de klant dan?
  • Is het voor de medewerker of ondernemer dan?
  • Is het voor het bedrijf AVEVE dan?

 

Is het voor het bedrijf AVEVE  dan?

 

De waarheid  : resultaten tellen!

 

Ieder bedrijf heeft de wens, de taak én de plicht om rendabel te zijn. Het is ‘toekomst’ en ‘welvaart’ creëren. In een evenwicht tussen mens, omgeving en economie.

En het bedrijf kiest daar een strategie voor. Maar wat blijkt : resultaten van bedrijven hangen voor meer dan de helft af van hoe de medewerkers van het bedrijf met elkaar omgaan!

Vorige jaar sprak Jean-Paul Teyssen van Carglass op de Retailday te Brussel. Zijn stelling : meer dan de helft van de resultaten van Carglass hangt samen met de betrokkenheid van hun mensen. Leiderschap bepaalt klimaat, klimaat bepaalt betrokkenheid, betrokkenheid bepaalt resultaat. Voor méér dan de helft van wat je op hun jaarrekeningen kan vinden.

Laatst mocht ik van SDWorx‘ CEO volgende wijsheid opsteken : er is meer verschil in resultaat tussen geëngageerde medewerkers en tevreden medewerkers, … dan tussen tevreden en ontevreden medewerkers. Kras! Ook Carglass heeft enkel oog voor de KPI ‘delighted customer’. Dit is vrij vertaald de ‘zéér tevreden klant’. Een ‘tevreden klant’ is slechts ‘passief’ tevreden, … misschien wel toevallig, of onverschillig. Zeker niet-loyaal of verbonden.

 

Hoe ik denk dat het werkt

 

Medewerkers en zelfstandige partners zetten zich meer dan gemiddeld in. Waarom? Omdat ze dat zelf willen. Het is hun keuze. Het is hun engagement in hun leven.

  • Waarom? Omdat ze in dat ene bedrijf kunnen doen wat ze willen doen (‘keuzes in je leven’), wat ze graag doen (‘passie’) en wat ze goed kunnen (‘talent’).
  • Waarom? Omdat datgene wat ze goed kunnen ook goed is voor het bedrijf. Het is naadloos verbonden met de bedrijfsdoelstellingen.
  • Hoezo, bedrijfsdoelstellingen? Het geheel van taken, KPI’s en activiteiten die de strategie van een bedrijf vormen.
  • Hoezo, strategie? Datgene wat een bedrijf kiest als weg om te bereiken wat het wil bereiken.
  • Wat bereiken? De missie van het bedrijf, waar het voor staat, de reden van bestaan!
  • Waarom? Omdat dat bedrijf een visie heeft. Een blik op de wereld, op de maatschappij en haar toekomst. Wat het bedrijf als belangrijk acht in ‘onze maatschappij’. 

Aha! Er is dus een relatie tussen het werkplezier van alle dag en de missie van een bedrijf. Ik zeg : ja! Het woord ‘missie’ wordt misschien in onze economie te hoog gepositioneerd, in de Raad Van Bestuur of op het Directiecomité. Eigenlijk is het veel meer iets van de werkvloer, van het dagelijkse contact tussen medewerkers en klanten.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s