Waarom #werkplezier? Werkplezier gaat over mensen!

Werkplezier is een beetje een gevaarlijk woord. Het woord wordt zoals ‘kwaliteit’, of ‘motivatie’ soms te banaal of te hol gebruikt. Want iedereen knikt enthousiast en zegt het ‘te willen’ of ‘te hebben’ Maar niet iedereen wil of kan er consequent naar ‘handelen’. ‘Handelen’ is een werkwoord : creëren voor anderen of creëren voor jezelf. 
Ikzelf zie werkplezier als ‘de situatie waarin tijd en moeite onopgemerkt voorbijgaat omdat het vooruitzicht van de vrucht van je werk je voldoening schenkt’. Jobsatisfactie dus, maar dat is een te moeilijk woord.

 

Te lang voor één blog

 

Ik probeer in meerdere stapjes uit te leggen waarom werkplezier zo hoog op mijn agenda komt te staan …

  • Is het voor de klant dan?
  • Is het voor de medewerker of ondernemer dan?
  • Is het voor het bedrijf AVEVE dan?

 

Is het voor de medewerker of ondernemer dan?

 

Werkplezier gaat over mensen. 

 

Mensen die weten wat ze willen, weten wat ze kunnen en weten wat ze graag doen. Deze ‘kennis’ omzetten in een job, in samenwerking met andere collega’s, zelfstandige ondernemers en klanten : dat is minstens één manier om jobsatisfactie te verklaren.

 

Een bedrijf is de som van wie er werkt.

 

Mijn grote geloof : niet de vrachtwagens, gebouwen, enseigneborden bepalen wat het bedrijf is. Ook niet de vele cursussen, procedures of best practices. Laat staan de producten. De som van wie er werkt, dat is wat het bedrijf is.

En de logica lijkt duidelijk : als iedere medewerker (of ‘samenwerker’) met kracht en vuur aan het werk is, dan is er een bedrijf dat met kracht en vuur op de markt gaat. Klanten voelen dit, aandeelhouders, collega’s, businesspartners, leveranciers, stakeholders allerhande, …. De ideeën komen als vanuit een onuitputtelijke oliebron, problemen zijn er om opgelost te worden. Samenwerking is natuurlijk. Het bedrijf groeit en iedereen groeit mee.

Klinkt idyllisch, te simpel voor woorden, … maar rarara ‘verrassing’ : zo simpel is het wel. Alleen : het doen en het weten ligt dikwijls nogal ver uit elkaar.

 

‘Merken’ gaan over ‘mensen’

 

In de marketing wil men ‘merken’ bouwen. Bottom line komt het volgens mij hier op neer :

Een merk biedt het vertrouwen in een voorspelbare garantie dat je je goed voelt bij het consumeren van een voor jou relevant(e) product of dienst. Je vertrouwt het, je houdt ervan, het maakt je gelukkig want het vult net die waarden in die jij belangrijk vindt en zoekt.

Een winkelbedrijf zoals AVEVE is ook een merk. En dit merk krijgt inhoud door iederen die er werkt : medewerker, zelfstandige ondernemer, winkelmanager, manager en teamleider. Want die som van ‘iedereen die er werkt’ bepaalt wat de klant in AVEVE vindt of weet te vinden.

Werkplezier straalt uit en wordt een herkenbaar kenmerk van een bedrijf of merk.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s