Waarom #werkplezier? Klanten praten, en dat is maar goed ook!

Werkplezier is een beetje een gevaarlijk woord. Het woord wordt zoals ‘kwaliteit’, of ‘motivatie’ soms te banaal of te hol gebruikt. Want iedereen knikt enthousiast en zegt het ‘te willen’ of ‘te hebben’ Maar niet iedereen wil of kan er consequent naar ‘handelen’. ‘Handelen’ is een werkwoord : creëren voor anderen of creëren voor jezelf. 
Ikzelf zie werkplezier als ‘de situatie waarin tijd en moeite onopgemerkt voorbijgaat omdat het vooruitzicht van de vrucht van je werk je voldoening schenkt’. Jobsatisfactie dus, maar dat is een te moeilijk woord.

 

Te lang voor één blog

 

Ik probeer in meerdere stapjes uit te leggen waarom werkplezier zo hoog op mijn agenda komt te staan …

  • Is het voor de klant dan?
  • Is het voor de medewerker of ondernemer dan?
  • Is het voor het bedrijf AVEVE dan?

 

Is het voor de klant dan?

 

Klanten praten, en dat is maar goed ook …

 

Iedereen kent het devies : “tevreden, vertel het voort”, (niet tevreden, vertel het ons :-). Mensen praten over wat ze leuk vinden. Mensen praten dus over tuinieren, huisdieren en thuis bakken. 5 minuutjes googlen en je begrijpt wat ik wil zeggen. AVEVE wil maar wat graag dat mensen over hun liefhebberij praten, zeker als AVEVE er een steentje kan toe bijdragen. Dit is wat een klant aanbelangt : wat hij of zij leuk vindt, wat hij of zij wil. Je zou zelfs kunnen stellen dat klanten veel liever ons als AVEVE over hun eigen persoonlijk tuin-, dier en bakplezier horen praten dan over onze algemene AVEVE-boodschappen. Klik eens door naar The Conversation Manager : hier lees je alles over ‘hoe bedrijven om in dialoog converseren met klanten’, eerder dan, eindeloos en steeds herhalend, een monoloog via tv- of radioreclame te houden. Men noemt dit Word Of Mouth : eigenlijk kennen we dit als onderschatte “mond-aan-mond reclame”.

 

Iedereen is belangrijk, dat wil je voelen!

 

Het gaat allemaal over emotie : voelen dat wat jij doet belangrijk is, dat iemand daar rekening mee houdt, dat je echt wordt gewaardeerd als een klant … en niet als een nummer door de winkelkassa wordt gejaagd.

Correctie : ook al gehoord van ‘beter dat men slecht over je praat dan helemaal niet’. Nooit geloven! Doe er alles aan, echt alles, dat als je wordt vernoemd je ook vernoemd wordt om wat je goed doet. Dat mensen alleen de naam AVEVE kennen is niet belangrijkst, dat ze weten wat AVEVE als kwaliteiten te bieden heeft daarentegen wel.

Ook hier is werkplezier de driver : de trots om klanten te helpen zodat klanten over AVEVE kunnen en willen praten! Mond-aan-mond …

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s